Geavanceerde verpakkingen die beschermen

Verpakken is een vak, daarover zijn HQ Pack en Fris Karton het eens. Fris Karton is groot geworden door verpakkingen van golfkarton. HQ maakt verpakkingen op maat, onder andere voor de high-tech-industry. De samenwerking tussen de twee bedrijven dateert van 2012 maar Martijn van Kempen deed al veel eerder zaken met Rob van Fris Karton.

HQ Pack

Hoogwaardige kwaliteit

“De producten die wij maken zijn van hoogwaardige kwaliteit en daarmee zijn we uniek op de markt. Wij zijn vooral groot geworden door de geavanceerde en op maat gemaakte verpakkingen die de kostbare chipmachines of onderdelen daarvan vervoeren. Zo’n machine of onderdeel kost met gemak 6 miljoen euro, dan volstaat het niet om daar een eenvoudig doosje omheen te vouwen.”

Uniek product

Zevenhonderd medewerkers, zes eigen vrachtwagens en twee ploegendiensten: voorwaar geen kleine onderneming. “We produceren nogal wat ja. Wij hebben op ons bedrijf twintig designers werken die voor elke vraag van onze klant een uniek product ontwerpen. Het begint altijd met een prototype dat doorontwikkeld wordt totdat het precies past en onze klant tevreden is. We hebben het niet over massaproductie want doorgaans gaat het maar om één of twee verpakkingen.”

Samenwerking

Naast de producten die om een unieke verpakking vragen, worden ook ‘gewone’ dozen gebruikt bij HQ Pack en die komen altijd van Fris Karton. Meestal worden die gebruikt zoals ze geleverd worden, soms moet er een schuimrubberen binnenwerk voor gemaakt worden. “Ik werkte al met Rob samen toen ik bij mijn vorige werkgever zat en daar was ik tevreden over. Toen ik bij HQ Pack aan de slag ging, nam ik Fris Karton als het ware mee. Ik hou van de mentaliteit: afspraak is afspraak, ze zijn heel flexibel en zelfs onder tijdsdruk wordt er keurig op tijd geleverd.”

‘Pralieneke’

“Noem het de Kempische of Brabantse mentaliteit waardoor het bedrijf zich kenmerkt. Ik hou ervan dat het contact ongedwongen is. Als ik naar de binnendienst bel van Fris Karton, krijg ik altijd Sonia aan de lijn. Al zo lang als ik zakendoe met dit bedrijf, is Sonia mijn eerste contactpersoon. Zij is Belgische en op een bepaald moment ben ik haar ‘Pralieneke’ gaan noemen. Dat doe ik al jaren en ik had haar tot twee jaar geleden nooit gezien. Toen was ik een keer op het bedrijf en kon ik live kennismaken. Fijn dat je een gezicht bij een stem krijgt. Ik noem haar nog altijd zo, hoor.”

Groot worden

De twee bedrijven zijn tevreden partners. “Ze leveren kwaliteit en dat past bij onze bedrijfsfilosofie: goed werk leveren, klanten tevreden houden en je aan afspraken houden. Daarmee kun je groot worden, dat hebben we inmiddels allebei bewezen. Wat mij betreft gaat onze samenwerking nog lang door. Op iets wat goed is, moet je zuinig zijn.”